Återvinning
Från och med sommaren 2011 har vi återvinning ute i vårt miljöhus. Här slänger vi alla hushållsavfall och sorterar dem på bästa vis efter anvisningarna. Se till att lägga rätt saker i rätt behållare. När det gäller större mängder av avfall eller saker som bör lämnas på soptippen ska detta inte slängas här utan vid närmaste återvinningscentral.

Är du osäker på hur vi sorterar läs instruktionerna från ILrecycling.

Cykelförråd och barnvagnsrum
Cyklar kan parkeras i källaren eller under tak intill vårt återvinningshus på gården. Givetvis finns det även ett flertal cykelställ utomhus utan tak.
Barnvagnar kan ställas i samma lokaler i källaren som där cykelförråden är belägna.

Uteplats och grillning
På föreningens innergård, på baksidan av huset, finns en uteplats med trädgårdsmöbler. En klotgrill finns i källaren för utlåning.
Grillning på balkongerna är endast tillåtet med elgrill – ingen gasolgrill eller kolgrill!

Lufta dina element
Har man dåligt med värme i elementen är det oftast så att de behöver luftas så att man får ut luften ur dem. Se därför till att lufta dem i alla fall en gång per år. Föreningens luftningsnyckel hänger vid tvättstugan. 

Kollektiv bostadsrättstilläggsförsäkring
Fr.om. 2022-09-01 har föreningen tecknat en kollektiv bostadsrättstilläggsförsäkring.
Det betyder att från detta datum behöver du inte detta tillägg till din vanliga hemförsäkring – men hemförsäkringen måste du ha!

Bredband och TV
Föreningen har ett gruppavtal med Tele2 för bredband (”Bredband Bas 250 Mbit/s”) och ett basutbud av TV-kanaler. Kostnaderna för detta ingår för närvarande i månadsavgiften.
Vid utflyttning från föreningen, och överlåtelse av bostadssrätten, finns det två alternativa vägar vad gäller bredbandsabonnemanget:
1. säljaren kontaktar Tele2 Kundtjänst och rekvirerar en returfraktsedel för att returnera routern; köparen kontaktar också Tele2 Kundtjänst och bokar gruppavtalstjänsten samt en egen router.
2. om säljaren och köparen så önskar, kan abonnemanget och routern överlåtas. Båda parter ska då kontakta Tele2 Kundtjänst för att genomföra överlåtelsen.
Tele2 Kundtjänst nås via telefon 90 222.
För frågor kring detta – kontakta styrelsen.

Värme, vatten och avlopp
Kostnaderna för värme, vatten och avlopp ingår i månadsavgifterna.

Elförbrukning
Kostnaderna för elförbrukningen debiteras kvartalsvis via månadsavgifterna från Bredablick Förvaltning. Föreningen har, via Bredablick, ett ramavtal med Fortum om IMD (Individuell Mätning och Debitering) vilket gör att de fasta kostnaderna för elabonnemangen har minimerats för alla medlemmar.

Årsavgifter
Föreningen har en beslutad avgiftshöjning om 3 % per 1 januari 2025.